Rijvaardigheidstraining

Hoe lang is het geleden dat u uw rijbewijs hebt gehaald? Grote kans dat er sindsdien grote veranderingen hebben plaatsgevonden in het verkeer en in de verkeersregels. Niet alleen in het verkeer zijn dingen veranderd, maar misschien ook bij u. Naarmate de jaren vorderen, worden uw waarnemingsvermogen, uw reactiesnelheid en uw concentratievermogen iets minder. Deelnemen aan een rijvaardigheidstraining kan daarom bijzonder nuttig zijn.

Een rijvaardigheidstraining bestaat uit drie onderdelen van telkens een uur: een rijvaardigheidstest, de verkeerstheorie en een activiteitencircuit (optioneel). In het onderdeel theorie informeert een verkeersdocent de cursisten over de nieuwste ontwikkelingen en gedragsregels in het verkeer. Vervolgens maakt de cursist onder begeleiding van een ritadviseur (een ervaren rijinstructeur) in zijn/haar eigen auto een rit waarin diverse verkeerssituaties zijn opgenomen. De ritadviseur beoordeelt rijvaardigheden zoals in- en uitvoegen, kennis van de verkeersregels en de wijze waarop daar mee omgegaan wordt, de rijtechniek, reactiesnelheid en het waarnemingsvermogen van de cursist. Tijdens het activiteitencircuit zijn er allerlei informatieve stands aanwezig van verschillende organisaties en belangenverenigingen op het gebied van verkeer en verkeersveiligheid (Veilig Verkeer Nederland, politie, apotheek, EHBO, et cetera). De cursist kan zijn/haar ogen en reactievermogen laten testen en een apotheker vertelt over het effect van bepaalde medicijnen op het rijgedrag.

De bedoeling van een rijvaardigheidstraining is dat personen die langer dan 10 jaar een rijbewijs hebben, nog vele jaren verantwoord en met plezier kunnen autorijden. Als men nog meer wil weten en leren over het hedendaagse verkeer, dan is er nog de theoriecursus Bijtanken en Oppoetsen.

Meer weten? Neem contact op met de SBV: info@stichtingsbv.nl of (0512) 544610