Samen op weg met landbouwverkeer

In plaatsen waar een loonbedrijf of een ander agrarisch bedrijf is gevestigd, hebben de bewoners vaak een  gevoel van verkeersonveiligheid als ze in hun dorp, maar ook op plattelandswegen met relatieve smalle wegen, geconfronteerd worden met een bijna rijbaanvullend landbouwvoertuig, zoals een tractor met een giertank of dumper als aanhanger. Bestuurders van landbouwvoertuigen delen de wegen met andere verkeersdeelnemers. Jaarlijks gebeuren er vele ongelukken met landbouwverkeer, waarvan de slachtoffers bijna altijd de andere weggebruikers zijn. Over en weer is er sprake van onbegrip en heeft men de neiging de andere partij verwijten te maken over hun verkeersgedrag.

Om de overige weggebruikers in contact te brengen met landbouwverkeer en hun bestuurders organiseert de SBV in samenwerking met de gemeentes en de provincie (ROF) het project Samen veilig op weg met landbouwverkeer. Op deze manier wordt getracht meer wederzijds begrip bij alle weggebruikers te kweken aangaande landbouwverkeer, de gevaren daarvan en met name de dode hoek. Deze voorlichting is bedoeld voor alle weggebruikers en richt zich op het landbouwverkeer en eventueel overig zwaar verkeer. Het project kan uitgevoerd worden tijdens evenementen, waar veel mensen komen en liefst meerdere stands zijn, zodat mensen ook rondlopen. Wij komen met twee instructeurs, een tent van 3 x 3 meter en een trekker met aanhanger van 12 meter lang en 3-3,5 meter breed. Als het kan willen we graag ook stroom gebruiken, zodat we presentaties/filmpjes kunnen laten zien.

Gedurende de dag vragen we het publiek dat langs onze stand komt om een kleine quiz in te vullen en de dode hoek van de trekker in te tekenen. Hiermee kunnen de mensen een prijs winnen. Tevens delen we informatiefolders uit.

Om de dode hoek te ervaren, mogen de mensen in de cabine van de trekker zitten en om de trekker heenlopen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw gemeente of de SBV.

T (0512) 54 46 10
E info@stichtingsbv.nl