Veiligheidstraining Landbouwvoertuigen (VTLV)

Speciaal voor landbouw- en loonbedrijven die met landbouwvoertuigen op de openbare weg rijden: de VTLV, de Veiligheidstraining Landbouwvoertuigen (CCV-erkend). De training richt zich op drie onderdelen: theorie, rijstijlscan en praktijktraining op de verkeersoefencentrum.

In het theoriegedeelte gaat het om het opfrissen van de verkeersregels. Hierbij ligt de nadruk op zwaar verkeer en het aanpassen van gedrag aan andere weggebruikers.
Het tweede onderdeel is de rijstijlscan. Een gecertificeerd rijinstructeur maakt samen met de cursist een rit in een landbouwvoertuig. Tijdens en na de rit geeft de instructeur tips en verbeterpunten. Tevens wordt er aandacht geschonken aan Het Nieuwe Rijden (HNR). Het goed toepassen van de techniek van Het Nieuwe Rijden kan een besparing opleveren van 5 tot 10 procent van de brandstofkosten.
Het laatste deel van de training is een praktijktraining op de trainingsbaan van het Verkeerseducatiecentrum (VEC) in Drachten. Hoe gaat de bestuurder van landbouwvoertuigen om met zwaar materiaal onder specifieke omstandigheden (noodstop, remmen en slippen)?

Deze training is door het CCV erkend als officiële nascholingscursus voor vrachtwagenchauffeurs (7,0 uur training). Meer weten? Offerte aanvragen? Neem contact op met de SBV: info@stichtingsbv.nl

Om u een idee te geven van de training: filmpjes op GPTV / Ophetland.tv / LCTV / SBV op YouTube.

Nog een nuttige weblink over wettelijke eisen en wensen landbouwverkeer (Cumela)