SBV ondertekent het Convenant afleiding tijdens NVVC te Amersfoort

Tijdens het NVVC op donderdag 26 april te Amersfoort heeft de SBV het Convenant veilig gebuik van smartfuncties in het verkeer van de Verkeersveiligheidscoalitie getekend.

De initiatiefnemers hebben afgesproken te werken met een nieuwe sociale norm voor het gebruik van smartfuncties in het verkeer. Het gaat hierbij om zowel een sociale norm voor bestuurders van voertuigen en hun (sociale) omgeving, maar ook een norm voor producenten en werkgevers die hierop inspeelt.

De convenantpartners onderschrijven met elkaar daarom de volgende sociale norm: Het is normaal om je aandacht op de rijtaak en de weg te houden.
In 2016 is het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden opnieuw gestegen. De convenantpartners vinden dit niet acceptabel en maken daarom een gezamenlijk statement ten aanzien van afleiding in het verkeer: We accepteren in Nederland geen slachtoffers waarbij afleiding door het gebruik van smartfuncties in het verkeer een rol speelt.

Daarbij is het gedrag van de individuele verkeersdeelnemer essentieel. Om een juiste gedragsverandering te stimuleren werken de convenantpartners toe naar het volgende gewenste doelgedrag: Je hebt volledige aandacht in het verkeer doordat je alleen gebruik maakt van smartfuncties die je niet afleiden van een veilige uitvoering van de rijtaak.

Meer informatie over deze coalitie staat op: http://www.verkeersveiligheidscoalitie.nl/werkgroepen/convenant/

• 20180426_130327
  • 20180426_130429