‘1972 was het gevaarlijkste jaar op de Nederlands wegen’, is de kop van een artikel in de nieuwste editie van het Historische Nieuwsblad.
Met maar liefst 3264 geregistreerde verkeersdoden is 1972 het dodelijkste verkeersjaar van ons land geworden. Bovendien was de trendlijn van verkeersdoden en -gewonden toen fors stijgend. Dieptepunt van 1972 waren de kettingbotsingen in mistbanken op 25 augustus op de A16 bij Prinsenbeek (Breda). Bij de ongelukken waren 40 personenauto’s, 14 vrachtwagens en vijf tankwagens betrokken. Als gevolg van de botsingen en daarop volgende branden kwamen 13 mensen om het leven en waren er 26 zwaargewonden.
Het jaar blijkt achteraf ook een keerpunt: er volgde de ontwikkeling en uitvoering van gericht verkeersveiligheidsbeleid: maximumsnelheden, gordels, alcoholcontroles, veiligere wegen, veiligere auto’s, meer verkeerseducatie… En, dat heeft onder andere weer geleid tot de oprichting van de SBV.

