“Verkeersveiligheid is en blijft een belangrijk thema voor verzekeraars. Ongelukken veroorzaken niet alleen veel schade, maar vooral veel leed. En het gaat niet goed met het streven om in 2050 nul verkeersdoden te hebben. Op dit moment vallen er elke drie dagen vijf doden.”
De openingswoorden van Verbondsdirecteur Geeke Feiter tijdens het webinar Verkeersveiligheid logen er niet om. “We hebben nog wel wat te doen met elkaar.” Het webinar, dat deel uitmaakt van de Week van het Veilig Ondernemen die het Verbond dit jaar voor de eerste keer organiseert, stond geheel in het teken van rijhulpsystemen en verkeersveiligheid. Helpen systemen als cruise control, assisted parking, dodehoekwaarschuwingen en een autonoom noodremsysteem ongevallen voorkomen?
Onderzoek
Harmen van der Veer, senior data scientist bij het Verbond van Verzekeraars, had zijn inleiding de veelzeggende titel Helpen rijhulpsystemen? meegegeven. Vlak voordat hij zijn inleiding uitsprak, bleek uit een poll dat 71 procent van de deelnemers aan het webinar over één of meer rijhulpsystemen in zijn auto beschikt. Maar ook dat een derde zich daardoor niet per definitie veiliger in het verkeer voelt. “Opvallend”, noemde Van der Veer die uitkomst, want rijhulpsystemen helpen namelijk wel degelijk bij het veiliger maken van het verkeer.
Samen met collega’s van het Data Analytics Centre van het Verbond heeft Van der Veer anderhalf jaar lang onderzoek gedaan naar de ‘technische snufjes in auto’s die de veiligheid moeten bevorderen’. “We hebben de data van verzekeraars van één miljoen auto’s (van maximaal vijf jaar oud) gecombineerd met data uit de markt. Simpel vertaald hebben we de claimdata naast gegevens als de leeftijd van de bestuurder, het gewicht van de auto en de aanwezige hulpsystemen gelegd. Daarbij hebben we ook rekening gehouden met de verschillen tussen bestuurders (vooral in leeftijd).”